Lotnictwo – lotnictwo – Wardyński i Wspólnicy

Przejdź do treści

Kompleksowa obsługa prawna przedsiębiorców z sektora lotniczego

Od ponad 20 lat zajmujemy się kompleksową obsługą prawną uczestników rynku lotniczego: przewoźników lotniczych, branżowych funduszy leasingowych, producentów samolotów i sprzętu lotniczego, operatorów business jets, zarządców portów lotniczych oraz firm zajmujących się serwisem i naprawą statków powietrznych (MRO).

Doradzamy również podmiotom finansującym inne przedsięwzięcia w sektorze, operatorom dronów, właścicielowi globalnego systemu rezerwacyjnego biletów lotniczych (GDS) czy koordynatorowi rozkładów lotów (slot coordinator).

Dogłębnie znamy wielopłaszczyznową regulację prawa lotniczego (krajową, unijną i konwencyjną) i rozumiemy, jak branża lotnicza funkcjonuje na poziomie biznesowym i operacyjnym.

Od wielu lat angażujemy się w działalność międzynarodowych zrzeszeń prawników zajmujących się lotnictwem, w tym m.in.:

  • L2B Aviation – prestiżowego stowarzyszenia kancelarii prawnych specjalizujących się w prawie lotniczym, mającego przedstawicieli w ponad 70 krajach świata (jako jedyna kancelaria w Polsce jesteśmy jego członkiem),
  • Aviation Lawyers Committee (ALC) przy European Business Aviation Association (EBAA) – komitetu prawników zajmujących się obsługą firm działających w modelu business jets
  • Aviation Working Group (AWG), Central Europe and Baltic Contact Group – międzynarodowej grupy roboczej prawników popularyzującej Cape Town Convention.

Przygotowaliśmy również polski rozdział międzynarodowego opracowania porównawczego Legal500 Comparative Guides – Aviation Finance & Leasing.

Dzięki szerokiej sieci kontaktów na całym świecie jesteśmy w stanie zapewnić obsługę projektów międzynarodowych, wymagających doradztwa w zakresie prawa obcego i działania przed organami innych państw.

Mamy bogate doświadczenie w negocjowaniu umów leasingu statków powietrznych oraz leasingu silników lotniczych, a także tzw. umów nowacji leasingu, czyli zmiany osoby leasingodawcy.

Doradzamy i doradzaliśmy wszystkim stronom zaangażowanym w finansowanie statków powietrznych – funduszom leasingowym, liniom lotniczym i nabywcom, a także bankom.

Wspieramy również w transakcjach nabycia statku powietrznego, zarówno nowego od producenta, jak i używanego. Doradzaliśmy w tym zakresie nabywcom, zbywcom (w tym producentom) i finansującym.

Wspieramy klientów przez cały cykl umowy leasingowej, a także w razie konieczności jej rozwiązania i zwrotu oraz wyeksportowania statku powietrznego.

Obsługę transakcji lotniczych wspiera bardzo doświadczona praktyka bankowości i finansowania projektów.

Od lat pomagamy liniom lotniczym w rozwoju i ekspansji ich działalności. Pomogliśmy kilku zagranicznym przewoźnikom otworzyć działalność w Polsce, w tym zarejestrować oddział, uzyskać zezwolenie na sprzedaż biletów oraz dopełnić formalności związanych z delegacją zagranicznego personelu do Polski. Wspieraliśmy również polskich operatorów otwierających nowe połączenia lub usługi za granicą.

Mamy także doświadczenie w doradztwie dotyczącym najmu statku powietrznego z załogą, czyli tzw. umów wet leasing (ACME lease) na rzecz przewoźników spoza Unii Europejskiej, w tym procesu uznawania certyfikacji operatora oraz innych koniecznych uzgodnień z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

Nasza praktyka postępowań sądowych i arbitrażowych reprezentuje linie lotnicze w dziesiątkach sporów pasażerskich o odszkodowanie za odwołanie czy opóźnienie lotu (unijne rozporządzenie 261/2004), jak i związane ze zniszczeniem lub zgubieniem bagażu albo wypadkami pasażerów (Konwencja Montrealska z 1999 r.). Działamy zarówno w procesach sądowych, jak i w mediacjach prowadzonych przez biuro Rzecznika Praw Pasażerów przy ULC. Mamy też bogate doświadczenie w innych skomplikowanych sporach transgranicznych z sektora lotniczego.

Doradzamy także tym przedsiębiorcom z branży lotniczej, których działalność skupia się na ziemi – w zakładach produkcyjnych, halach i hangarach. Świadczymy pełną obsługę ich bieżącej działalności, w tym w zakresie prawa pracy i umów z kontrahentami, a także wspieramy ich rozwój przez projekty inwestycyjne, a także przejęcia innych przedsiębiorstw. Doradzamy w zakresie skomplikowanych zagadnień regulacyjnych dotyczących certyfikacji produkcji czy serwisu oraz utrzymania ciągłej zdatności do lotu (CAM) statków powietrznych oraz ich części.

Doradzamy w zakresie wykorzystania bezzałogowych statków powietrznych, w tym w postępowaniach przed Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Wspieramy również producentów innowacyjnych platform, w tym statków powietrznych bezpośredniego startu i lądowania (VTOL), w procesie certyfikacji projektowania, produkcji i samego produktu. Bierzemy aktywny udział w rozwoju regulacji nowych obszarów lotnictwa, doradzając w tym zakresie także podmiotom publicznym.